فراخوان سومین همایش ایده‌پردازان قرآنی فراملی است

عضو هیئت مدیره مركز قرآن، عترت و نماز كانون مدارس اسلامی با اشاره به استقبال چشمگیر از دومین دوره همایش ایده‌پردازان قرآنی در سال گذشته كه منجر به تشكیل این مركز شد، گفت: مقرر شد در دوره سوم جذب ایده‌های قرآنی فعالان خارجی را نیز داشته باشیم.

1404/10/07
|
10:44
|

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو قرآن ، نشست خبری سومین همایش ایده‌پردازان قرآنی كه به همت مركز قرآن، عترت و نماز كانون مدارس اسلامی و با رویكرد آموزش قرآن در مدارس برپا می‌شود، روز گذشته شنبه 6‌دی‌ماه به میزبانی مركز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.
در ابتدای این نشست ابوالفضل جویاییان؛ عضو هیئت مدیره مركز قرآن و عترت این كانون طی سخنانی با اشاره به سابقه فعالیت كانون مدارس اسلامی گفت: مدارس زیر نظر این كانون از جمله واحدهای آموزشی هستند كه نسبت به سایر مدارس دغدغه بیشتری در زمینه پرداختن به فعالیت‌های دینی و قرآنی دارند، البته تاكنون، اقداماتی نیز به انجام رسانده‌اند.

وی تشكیل این كانون را حاصل دغدغه‌مندی افرادی همچون محمود فرشیدی؛ وزیر فقید آموزش و پرورش، غلامعلی حدادعادل؛ رئیس فرهنگستان ادب و زبان فارسی و مرحوم آیت‌الله مهدوی‌كنی دانست و گفت: متأسفانه تا مقطع زمانی خاصی با وجود همه این فعالیت‌ها اما این سلسله اقدامات كه به ویژه از سال 88 جدیت و رسمیت یافت، آنگونه كه باید و شاید معرفی نشد تا اینكه رمضان سال 1402 طی نشستی و با توجه به وضعیت نامطلوبی كه در امر آموزش عمومی قرآن به ویژه در مدارس، شاهد آن بودیم، تصمیم بر آن گرفته شد كه به این موضوع پرداخته شود.

این قاری ممتاز قرآن تصریح كرد: رمضان دو سال قبل در مجتمع آموزشی «پیام غدیر»، دوستان مسئول گرد هم آمدند و مقرر شد تا از رهگذر برگزاری نشست و همایشی، تلاشی صورت گیرد تا طرح‌ها و ایده‌هایی كه نوعاً در برخی از مدارس در زمینه شیوه‌های آموزش دینی و قرآنی در حال اجراست و غالباً هم با موفقیت همراه بوده معرفی شود تا این خود الگویی برای سایر مراكز آموزشی نیز شود و البته در كنار آن نیز به ارائه طرح و ایده‌هایی بپردازیم كه شاید به سبب عملیاتی شدن بتواند وضعیت موجود را به شرایط مطلوب در امر آموزش قرآن سوق دهد.


جویاییان گفت: با وجود آنكه فراخوان ما برای ارائه طرح‌ها چندان رسمی و عمومی نبود، اما خوشبختانه استقبال خوبی از آن صورت گرفت و برای نخستین‌بار حدود 15 طرح ارائه شد كه همان سال نیز در مؤسسه پیام غدیر با حضور كارشناسان و صاحب‌نظران ارائه و مورد ارزیابی قرار گرفت. چنین استقبالی ما را برای تداوم این رویداد دلگرم كرد و لذا برای سال آینده تصمیم گرفتیم كه فراخوان ارائه ایده‌های قرآنی را به شكلی عمومی و فراگیر تهیه و منتشر كنیم كه دی‌ماه سال گذشته فراخوان دومین رویداد را اعلام كردیم و پیش‌بینی‌ها درست بود، چرا كه دبیرخانه این رویداد، شاهد ارسال حدود 150 طرح از سراسر كشور بود.

وی با اشاره به اینكه در زمینه فعالیت‌های قرآنی در بُعد تخصصی ایران از جمله سرآمدان كشورهای اسلامی است، گفت: همانطور كه اشاره شد، رویكرد ما در زمینه برگزاری این رویداد، پرداختن به آموزش عمومی قرآن به ویژه در نظام آموزشی كشور و مدارس است. البته آمارها حاكی از آن است كه وضعیت مطلوبی ندارد و با این هدف در دومین سال برگزاری این همایش، سال گذشته آثار در دو مرحله مورد ارزیابی و داوری قرار گرفت تا اینكه رمضان سال گذشته، در حسینیه الزهراء(س) مجتمع امام‌خمینی(ره) همایش برگزار و پنج طرح به شكل نمادین در آن مراسم ارائه شد و طرح‌های برگزیده دیگر نیز در فضای نمایشگاهی در معرض دید عموم علاقه‌مندان قرار گرفت.

عضو هیئت مدیره مركز قرآن، عترت و نماز كانون مدارس اسلامی تأكید كرد: سلسله اقداماتی كه طی این دو سال به انجام رسید، مقدمه‌ای شد برای اینكه كانون مدارس اسلامی به فكر ایجاد مركزی بیفتد كه با تمركز بر روی مباحث دینی و قرآنی به شكلی برنامه‌ریزی شده بیشترین تمركز را بر روی برگزاری این برنامه‌ها در زمینه گسترش فعالیت‌های قرآنی داشته باشد و لذا ثمره آن تشكیل مركز قرآن، عترت و نماز كانون مدارس اسلامی شد و برای آن واژه «همقدم» در نظر گرفته شد كه مخفف هم‌اندیشی معلمان قرآنی و دینی مدارس است.
جویاییان ادامه داد: استقبالی كه از این همایش در مرحله دوم آن سال گذشته صورت گرفت، مركز قرآن، عترت و نماز كانون مدارس اسلامی را در برگزاری سومین دوره آن بیش از پیش مصمم كرد و لذا در آستانه برگزاری دوره سوم این همایش با انتشار فراخوانی سعی بر آن داریم تا این رویداد قرآنی را در سطحی فراملی نیز دیده و با استفاده از ارتباطات و رایزنی‌هایی كه از طریق سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی صورت می‌گیرد، پذیرای طرح و ایده‌های قرآنی از سوی مبدعان و طراحانی باشیم كه در این عرصه در اقصی نقاط جهان به ویژه در كشورهای اسلامی در حال فعالیت هستند و لذا در این زمینه از ارتباطاتی كه به واسطه حجت‌الاسلام محمدی‌دوست؛ مدیرعامل مؤسسه نورالمبین با این فعالان وجود دارد، نهایت استفاده را خواهیم برد.

وی ارتباط مركز قرآن، عترت و نماز كانون مدارس اسلامی با اداره‌كل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش را مثبت و مفید ارزیابی كرد و گفت: تحقق بسیاری از اهداف از جمله عمل به منویات مقام معظم رهبری در زمینه پرورش و تربیت 10 میلیون حافظ قرآن تنها از طریق نظام آموزشی و وزارت آموزش و پرورش ممكن است؛ البته كه مؤسسات آموزش قرآن نیز در این زمینه نقش تعیین‌كننده‌ای دارند، اما با توجه به فراوانی و كثرت دانش‌آموزان تحت تعلیم آموزش و پرورش لذا سرمایه‌گذاری در این بخش می‌تواند یك جهش آماری از نظر كمی را در تربیت حافظان قرآن فراهم آورد در نتیجه امیدواریم كه با برگزاری این رویداد و بازتاب طرح‌ها و نتایج آن به نظام آموزشی كشور، گامی در جهت توفیقات بیشتر نظام آموزشی كشور برداریم.

وی درباره فراخوان این دوره از همایش ایده‌پردازان قرآنی گفت: مقرر شده است تا دبیرخانه این دوره از همایش تا 15 دی‌ماه كه پیش‌بینی می‌شود، زمان آن نیز تمدید شود، پذیرای ارائه طرح‌ها از ایده‌پردازان باشد و لذا از همین فرصت استفاده می‌كنم و از معلمان و صاحبان آثار و طرح‌ها می‌خواهم نسبت به ارسال ایده‌های خود كمال همكاری را با دبیرخانه داشته و همچنین اصحاب رسانه نیز بیشترین اهتمام را در انعكاس مطلوب این رویداد داشته و دبیرخانه را در این امر یاری رسانند.

جویاییان با تشریح اهداف و محورهای مهم برگزاری این همایش گفت: ما تنها به دنبال آشنایی ظاهری دانش‌آموزان و متعلمان قرآنی با اموری همچون روخوانی یا حفظ قرآن نیستیم كه البته آن نیز از جمله مقاصد ماست، اما مطلوب ما آن است تا از رهگذر این قرائت و حفظ، دانش‌آموز و آینده‌ساز این كشور، بتواند بیش از پیش انس با كلام وحی داشته و آن را در مقاطع حساس زندگی خود به كار گیرد.

این عضو هیئت مدیره مركز قرآن، عترت و نماز كانون مدارس اسلامی اظهار كرد: مراحل بررسی و ارزیابی آثار این دوره از همایش هم همچون سال گذشته در دو مرحله صورت خواهد گرفت و در نظر داریم تا پنجم اسفندماه مراسم رسمی سومین همایش ایده‌پردازان قرآنی را به احتمال زیاد در حسینیه الزهراء(س) مجتمع امام خمینی(ره) همچون سال قبل برگزار كنیم.

این گزارش حاكی است، در بخش دیگری از این نشست حجت‌الاسلام علی‌اصغر محمدی‌دوست؛ مدیرعامل مؤسسه نورالمبین كه به نمایندگی از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در بخش فراخوان ایده‌های قرآنی از كشورهای خارجی با دبیرخانه این رویداد همكاری دارد، توضیحاتی در باب اهمیت این موضوع ارائه و ابراز امیدواری كرد تا با جذب این ایده‌های موفق بین‌المللی كه بعضاً شیوه‌های موفقی در امر آموزش قرآن در كشورهای گوناگون هستند، شاهد ایجاد تحولی در امر آموزش قرآن در نظام آموزشی كشور باشیم.

در ادامه این نشست همچنین محمدعلی سعیدی‌نژاد؛ مدیرعامل مجتمع آموزشی پیام غدیر و از اعضای هیئت مدیره مركز قرآن، عترت و نماز كانون مدارس اسلامی با اشاره به حمایت برخی از نهادها و سازمان‌های قرآنی همچون شورای عالی قرآن، مركز طبع و نشر قرآن و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از تشكیل كارگروه‌هایی در بدنه این مركز همچون كارگروه پژوهش خبر داد و گفت: پس از جمع‌آوری طرح‌ها همانگونه كه اشاره شد، آنها در دو مرحله مورد سنجش قرار خواهند گرفت. درصددیم در پیام‌رسان‌های مجازی كانالی را با عنوان «ایده‌شو» ایجاد كنیم كه دوستان عضو می‌توانند مراحل گوناگون سیر پیشرفت این دوره از همایش را با مراجعه به آن رصد كنند.


به گزارش ایكنا، در پایان این نشست سیدمهدی سیف، مدرس قرآن و از اعضای هیئت علمی مؤسسه كشوری مهد قرآن كه به عنوان مشاور در این همایش با هیئت مدیره این مركز و دبیرخانه آن همكاری دارد، طی سخنانی گفت: حركت خوبی را به واسطه برگزاری این همایش شاهدیم. باید دوستان مسئول به دنبال خروجی مطلوب آن نیز باشند تا این چرخه به احسن وجه به انجام برسد.

وی به بیگانگی دانش‌آموزان با قرآن در طول مدت تحصیل اشاره كرد و گفت: ارائه طرح‌هایی خلاقانه كه بتواند ارتباطی میان جریان اصلی علم‌آموزی با قرآن برقرار كند، مهمترین راه برای آشنایی و آشتی دانش‌آموزان با قرآن است به این معنی كه محصل نباید قرآن را مقوله آموزشی جدای از روند طبیعی تحصیلی خود فرض كند، بلكه باید حتی به دنبال پاسخ‌های علمی و تحصیلی خود از رهگذر مراجعه به قرآن و تفاسیر آن باشد، چرا كه معتقدیم قرآن پاسخ به همه ابهامات و شبهات بشری را در همه اعصار داده است. امیدواریم در قالب این همایش، پیوندی میان جریان جاری علم و علم‌آموزی با قرآن فراهم شود.

دسترسی سریع