در نشست خبری دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی تلاشهای صورت گرفته منشور برای توسعه فرهنگ قرآنی طی 10 سال گذشته تشریح و در آن از تعریف یك سازوكار جدید برای نظارت بر كمیسیونها و پاسخگوكردنشان به شورا خبر داده شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو قرآن، نشست خبری حجتالاسلام والمسلمین حمید محمدی، قائممقام رئیس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی به مناسبت سالروز تصویب منشور توسعه فرهنگ قرآنی به تاریخ 22 اردیبهشتماه 88، روز، 27 اردیبهشتماه به صورت ویدئوكنفرانس برگزار شد.
محمدی در ابتدای صحبتهایش به بیان نكاتی درباره فضیلت شب قدر پرداخت و گفت: سال حقیقی انسانها، سال تقدیری آنهاست و سال، تقدیری، سالی است كه مقدرات برای سال بعد در آن شب یا آن روز تعیین میشود. ما معتقدیم، شب قدر چنین شبی است، آغاز سال جدید و پایان سال گذشته است. از خداوند بخواهیم همان چیزی كه در ماههای رجب المرجب و شعبانالمعظم و 22 روز ابتدایی ماه مبارك رمضان خواستیم، برای ما مقدر سازد.
وی به بیان سیاستها و رویكردهای كلی شورای توسعه فرهنگ قرآنی پرداخت و گفت: شورا به عنوان یك نهاد ملی در امور راهبری و هدایت فعالیتهای قرآنی كشور نقطه عطفی در عملكرد قرآنی نظام تلقی میشود و باید فعالیتهای قرآنی نظام را به قبل و بعد از تصویب منشور تقسیم كرد. بنابر این یكی از نقاط كلیدی در ارزیابی فعالیتهای قرآنی، وجود چیزی به نام منشور توسعه فرهنگ قرآنی كشور است.
وی با اشاره به اینكه در آستانه دهه دوم فعالیت این منشور هستیم به فعالیتهای صورت گرفته در دهه اول اشاره كرد و افزود: شورای توسعه فرهنگ قرآنی مانند دیگر دستگاهها نیست. یك كل متشكل از اجزا و متكامل با اعضای خود، ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی است. لذا باید نگاه دستگاهی، به نگاه منظومهای و راهبری تبدیل شود. شورای توسعه مانند دیگر دستگاهها در كنار سایر دستگاههای قرآنی نیست، بلكه یك جایگاه فاخر در سیاستگذاری و برنامهریزی و دارای یك هویت بر تمامی اعضای خود است. شورای توسعه فرهنگ قرآنی، 26 عضو از دستگاههای مختلف دارد كه با سازوكار مشخصی راه خود را پیموده است.
ارتقا ساختارها؛ مد نظر تصویبكنندگان منشور
در سال جاری به پیشنهاد و پیگیری دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی كتاب سال قرآنی جمهوری اسلامی ایران را خواهیم داشت. در این كتاب كل فعالیتهای سال، مورد ارزیابی قرار میگیرد و كتابی در این زمینه به صورت سالانه منتشر خواهد شد
محمدی تصریح كرد: شورا دارای چهار كمیسیون تخصصی شامل آموزش عمومی قرآن، تبلیغ و ترویج، پژوهش در آموزش عالی و پژوهش در حوزه بهداشت است، این كمیسیونها، راهبری امر قرآن در حوزه خود را برعهده دارند. تقسیم بودجه تخصیصیافته دولتی، عمده برنامهریزیها و پیشنهادها و سیاستها در این كمیسیونها شكل میگیرد و نقش تخصصی به كمیسیونها داده شده است.
وی اظهار كرد: شبكه جاریسازی سیاستها را مستقر كردیم و اصلاً به دنبال ایجاد سازوكار جدید قرآنی نبودیم و ارتقا ساختارها مد نظر بود، لذا كمیسیونهای تخصصی به عنوان شاهبیت اصلی مطرح شدند. ابتدا دو اداره كل و دو مدیریت برای این كمیسیونها ایجاد شد، اداره كل در معاونت قرآن و عترت برای كمیسیون تبلیغ و ترویج شكل گرفت و در ادامه اداره كلی در وزارت علوم و دو مدیریت در وزارت آموزش و پرورش و بهداشت شكل گرفت تا امر سیاستگذاری و راهبری تخصصی را برعهده گیرند. بر استقلال اعضا، همراه با وجود یك مركزیت استراتژیك بین اعضای تشكیلدهنده شبكه تأكید شد، لذا شورای توسعه فرهنگ قرآنی و در ادامه كمیسیونها و كارگروههای تخصصی، شكل گرفت تا عملیات راهبری فعالیتهای قرآنی كشور پیگیری شود.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی یكی از كارهای اصلی در این رابطه را ایجاد صندوق مستقل اعتبارات اجرای منشور عنوان كرد و گفت: با حمایت مجلس، اجرای منشور در قوانین بودجه سنواتی كشور تصویب شد. ابتدا در قانون پنجم توسعه كشور و احكام دائمی برنامههای توسعه تصویب شد. با پیگیریهای دبیرخانه شورا، نهایتاً اعتبارات ویژهای برای اجراییسازی منشور تخصیص پیدا كرد. این اعتبار در آغاز خوب بود، اما در ادامه دچار فراز و فرود شد. در سال 90 حدود 200 میلیارد تومان بودجه دریافت شد، اما از آن سال تاكنون مجموعاً 140 میلیارد تومان دریافت شده است. در سال 1395 یك اتفاق رخ داد و صندوق مشاركت توسعه فعالیتهای قرآنی تصویب شد تا نظمدهی به بودجه و شفافسازی صورت گیرد. در حال حاضر مجموعه این شفافسازی آماده انتشار است.
محمدی در بخش دیگری از صحبتهایش به بحث در مورد مدیریت تأمین بودجه و اعتبار پرداخت و با اشاره به اینكه تامین بودجه یكی از نیازهای زیرساختی برای اجرای یك فعالیت یا برنامه است، گفت: از یك طرف، سیاستگذاری و نظارت شورا بر اعتبارات خاص قرآنی بود كه بحث مهمی است. تنها بخشی از اعتبارات در دبیرخانه است و بخش اعظم آن در دستگاهها تعریف میشود. وزارت آموزش و پرورش بودجه عظیم هزار میلیاردی برای بحث قرآن دارد و سایر دستگاهها هم اینگونه است. برای اینكه نظارت كلان بر مجموعه بودجههای قرآنی داشته باشیم و ضعف شفافسازی را از بین ببریم، در سال 98 و در جلسه سوم ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی كشور، مصوبهای تصویب و با امضای معاون اول رئیسجمهور ابلاغ شد. این مصوبه عبارت از «سازمان برنامه و بودجه كشور در اجرای مفاد بند 1 شق (الف) ماده واحده وظایف و تركیب اعضای ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی كشور (مصوبه جلسه 748 مورخ 27 خرداد 93 شورای عالی انقلاب فرهنگی و به منظور تسریع و شفافسازی مراحل اجرای اسناد راهبردی منشور توسعه فرهنگ قرآنی)، موظف است با هماهنگی شورای توسعه فرهنگ قرآنی نسبت به یكسانسازی عناوین و محتوای برنامهها و فعالیتهای قرآنی دستگاهها در لوایح بودجه سنواتی با مفاد اسناد راهبردی اقدام كند بود. بر اساس این مصوبه برای نخستین بار سازمان برنامه و شورای توسعه با هم همنوا شدند تا در طراحی و برنامهریزی بودجهای هماهنگی داشته باشند تا یكسانسازی عناوین و محتوای برنامهها شكل گیرد.
محمدی در ادامه به جلسات سیاستگذاری و هماهنگی در شورا و كمیسیونها اشاره كرد و گفت: شورای توسعه فرهنگ قرآنی، 48 جلسه، كمیسیونها مجموعاً 150 جلسه، كارگروهها 100 جلسه، شوراهای استانی 300 جلسه و مجمع مشورتی شورا نیز 110 جلسه برگزار كرده است. بیش از 40 مصوبه و 400 تصمیم ثبت شده در جلسات راهبری داشتهایم و همه اینها در یك كتاب منتشر شده است.
تشكیل 14 اداره كل ذیل اهداف منشور
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی یكی دیگر از كارهای صورت گرفته در دهه اول اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی را ارتقا تشكیلات و ساختارهای قرآنی عنوان كرد و افزود: برای اینكه بتوانیم اهداف منشور را محقق كنیم، ساختارهای دولتی را دو برابر كرده و به 14 اداره كل ارتقا دادیم. تعداد مؤسسات قرآنی قبل از منشور، حدود 200 مؤسسه بود، اما اكنون 4000 مؤسسه قرآنی ثبت شده دارای فعالیت ثبت شده است. ایجاد اداره كل دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، تشكیل معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایجاد مركز پژوهش و آموزش عالی قرآن در وزارت علوم، احیای اداره كل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، ایجاد مركز قرآن و عترت حوزههای علمیه كشور، تشكیل مركز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و ایجاد مركز قرآن و عترت وزارت بهداشت، از دیگر موارد ارتقا ساختار بوده است.
محمدی در ادامه با بیان دستاوردهای شورای توسعه فرهنگ قرآنی در دهه اول به نهایی شدن ادغام دو اتحادیه قرآنی در خردادماه سال جاری اشاره كرد و گفت: تقریباً برای اولین بار شاخصهای توسعه فرهنگ قرآنی كشور نهایی شده است و مقرر شده است یك بازنگری اجمالی دیگر صورت گیرد تا برای اولین بار شاخصهای توسعه فرهنگ قرآنی را در اختیار داشته باشیم. از دیگر دستاوردها استقرار رویكرد قرارگاهی در امور شوراست، این امر بسیار حساس و مهمی است. مقام معظم رهبری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی را به عنوان قرارگاه فرهنگی كشور قلمداد كردهاند، راهاندازی این قرارگاه امر بسیار حساس و مهمی است، قرارگاه بدون اینكه در كار اجرایی ورود كند امر سیاستگذاری و برنامهریزی كلان انجام میدهد. ما در امر قرآن در دبیرخانه شورای توسعه رویكرد قرارگاهی را تقریباً محقق كردهایم و این یك نكته قوت برای كشور است. به عنوان مثال برای تحقق این رویكرد هیئت پایش و ارزیابی عملكرد فعالیتهای قرآنی دستگاهها را در سال 93 و 94 راهاندازی كردیم.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی اظهار كرد: یكی از كارهایی كه منشور انجام داده است، این است كه قرآن را از حاشیه به متن آورد و نگاه استطرادی به قرآن را به نگاه استقلالی تبدیل كرد، همه حرفهای نو و اتفاقات مبارك بعد از این بود كه این نگرش متفاوت شد، قرآن را به عنوان یك امر حاشیهای و یك امر تبرك و تیمنی به یك امر راهبری و مهم تبدیل كرد. این جمله مقام معظم رهبری است كه فرمودند كار شما قرآنیان مهم و راهبردی است، این یك اشاره بسیار حساس و مهم است. مقام معظم رهبری در مورخه اول رمضان سال 1390 یك مطالبه مهمی را در جمع فعالان قرآنی مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن كریم مطرح كردند. این مطالبه راهبردی و فوقالعاده حساس نیز منشأ تحولات جدی و برنامهریزیهای نوین شد كه البته چالشهایی فراروی آن هست.
محمدی با تأكید بر اینكه باید به سمت تربیت 10 میلیون حافظ كل قرآن كریم حركت كنیم، بیان كرد: این نیازمند حمایت مادی و معنوی از سوی دولت است، این به تنهایی بودجههای قابل توجهی لازم دارد. اخیراً در كمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن كریم مصوب شد تا هزار میلیارد برای طرح ملی حفظ قرآن كریم پیگیری شود و با برنامهریزی خود كمیسیون، امر حفظ به صورت جدی دنبال شود. سایر دستگاهها هم تلاشهایی انجام میدهند كه قابل تقدیر است. امیدوارم به صورت جدی نیز محقق شود، هر چند زمان مشخصی ندارد و ممكن است به دهها سال فعالیت نیاز داشته باشد.
وی ارتقا جایگاه قرآن در برنامهریزی و سیاستگذاری فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و تعالی نگاه به قرآن به عنوان یك امر مهم و راهبردی را از دیگر دستاوردهای منشور در دهه اول عنوان كرد و افزود: از دیگر دستاوردها میتوان به تولید و ترویج ادبیات راهبردی نظام توسعه فرهنگ قرآنی، ارتقا سطح نگرش به فعالیتهای قرآنی از تأكید نامتوازن بر حوزه آموزش عمومی و تبلیغ و ترویج به توجه متوازن به سایر حوزهها به ویژه نظامسازی قرآنی، تقویت نقش مردم و نهادهای مردمی در توسعه فرهنگ قرآنی، ارتقا و استقلال جایگاه فعالیتهای هنری، رسانهای و فرهنگی قرآنی، كاهش موازیكاریهای نامطلوب برخی فعالیتهای قرآنی و ... از دیگر دستاوردهای منشور توسعه فرهنگ قرآنی در دهه اول فعالیت بوده است.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در بخش دیگری از صحبتهایش به برخی چالشها و تهدیدهای پیش روی منشور توسعه فرهنگ قرآنی اشاره كرد و گفت: ضعف در تربیت و جذب نیروهای كارآمد علمی و فرهنگی برای فعالیت در امور قرآنی، ضعف نهادهای متولی در تولید دانش قرآنی مورد نیاز علوم انسانی قرآنبنیان، نظامسازی قرآنی و بازآفرینی تمدن مطلوب قرآنی، پایین بودن نرخ دانش مطلوب مدیران امور قرآنی از وضعیت فرهنگی كشور، فقدان دانش و مهارت تخصصی در كشف مضامین قرآنی و توزیع آثار هنری رسانهای قرآنی، ناكارآمدی نیروی انسانی متولی نظام رسمی آموزش عمومی قرآن كشور، نبود سامانههای اطلاعاتی لازم برای تقویت پشتوانه تصمیمسازی، ضعف تعامل و جایگاه نظام قرآنی كشور در نظام فرهنگی و ... از جمله این چالشها مطرح شده است.
مرجعیت و محوریت اسناد راهبردی اجرای منشور
برای اینكه بتوانیم اهداف منشور را محقق كنیم، ساختارهای دولتی را دو برابر كرده و به 14 اداره كل ارتقا دادیم. تعداد مؤسسات قرآنی قبل از منشور، حدود 200 مؤسسه بود، اما اكنون 4000 مؤسسه قرآنی ثبت شده دارای فعالیت ثبت شده است
وی در بخش دیگری از صحبتهایش به بیان اهم رویكردها و انتظارات از منشور توسعه فرهنگ قرآنی در دهه دوم فعالیت آن اشاره و اظهار كرد: ایران یك كشور توسعهیافته با هویت انقلابی و اسلامی است و اگر بخواهد به نقطه مطلوب برسد باید اراده مدیران ارشد آن برای توسعه قرآنی جدی باشد. فرهنگ حاكم بر نگرشها و بینشها، قرآنی باشد، لازمه این حركت این است كه فرهنگسازی و احیای افقهای بلند نظامسازی قرآنی شكل بگیرد. لذا به نظر میرسد مهمترین رویكردهایی كه در دهه دوم منشور پیشرو داریم و انتظار میرود محقق شود، ابتدا افزایش سرعت حركت در مسیر فرهنگسازی و نظامسازی است. نكته كلیدی و حساس، مرجعیت و محوریت اسناد راهبردی اجرای منشور است. همه حرفها باید ذیل اسنادی كه تصویب شده است، باشد. اسناد سهگانه مصوب شورای توسعه محوریت و مرجعیت كل امور قرآنی كشور را بر عهده دارد.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی سومین نكته مورد انتظار در دهه دوم را كاهش تصدیگری دولتی و ابتنای واقعی فعالیتهای قرآنی بر بخش مردمی عنوان كرد و گفت: بخش زیادی از بودجهای كه اخیرا دریافت شده است به بخش موسسات اختصاص یافته است. یعنی از 13 میلیارد تومان دریافت شده بالغ بر شش میلیارد تومان مستقیم به موسسات داده میشود و بخش دیگر كه به دستگاهها داده میشود هم بخشی برای موسسات خواهد بود. بحث تحولگرایی نواندیشی و روزآمدی و افزایش مشاركت و نقشآفرینی رسانهها از دستگاهها و نهادها و ایفای نقش واسط در ارائه مطالبات مردمی مورد توجه ویژه ما خواهد بود. همچنین اجرای مصوبه یكسانسازی عناوین و محتوای برنامهها و فعالیتهای قرآنی دستگاهها در لوایح بودجه سنواتی با مفاد اسناد راهبردی در دستور كار خواهد بود. این مصوبه در پایان سال 98 صورت گرفت و عملاً سازمان برنامه و بودجه باید سازوكار اجرایی مصوبه را در سال 99 فراهم كند. بنابر این با هماهنگی دبیرخانه شورای توسعه برای سیاستگذاری واحد و هماهنگسازی عناوین و بودجههای قرآنی كل كشور برای سال 1400 برنامهریزی خواهیم داشت. لذا این بشارت به جامعه قرآنی داده میشود كه هماهنگسازی سیاستها و عناوین و بودجهها برای سال 1400 با تلاش مشترك سازمان برنامه و بودجه و دبیرخانه شورای توسعه و دستگاههای 44گانه ذیل اجرای منشور محقق خواهد شد.
152 شاخص برای توانمندی موسسات
محمدی یكی از رویكردهای مهم را توجه مسئولان به امر فعالیتهای قرآنی معرفی كرد و گفت: توانمندسازی موسسات نیز در دستور كار خواهد بود، 152 شاخص برای توانمندی موسسات وجود دارد كه اكثر آنها مفقود است. اصول و سیاست اطلاعرسانی امور قرآنی كشور یكی دیگر از انتظارات است كه در اسناد به این اشاره شده است.
وی به برنامههای این شورا در سال 99 اشاره و اظهار كرد: پیگیری اجراییسازی و نظارت بر اسناد سهگانه راهبری یكی از كارهای فوقالعاده مهم است،. وقتی اسناد و ضوابط تصویب شد و شاخصها نیز نهایی شد میتوانیم اجراییسازی اسناد را پیگیری كنیم، كار بعدی ما نگارش كتاب سال قرآن جمهوری اسلامی ایران است. بعد از سالها در سال جاری به پیشنهاد و پیگیری دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی كتاب سال قرآنی جمهوری اسلامی ایران را خواهیم داشت. در این كتاب كل فعالیتهای سال، مورد ارزیابی قرار میگیرد و كتابی در این زمینه به صورت سالانه منتشر خواهد شد. تهیه و تنظیم گزارشهای نظارت و ارزیابی اجرای مصوبات، بازنگری و انتشار مجموعه مطالعات علمی و اسناد كارشناسی دبیرخانه، پیگیری اجرای مصوبه ستاد هماهنگی مهندسی فرهنگی مبنی بر هماهنگی محتوایی برنامهها و فعالیتهای لوایح بودجه قرآنی دستگاهها با اسناد راهبردی منشور، اجرای مطالعات خرد وضعیتسنجی مصوبات و شناسایی نیازها، محدودیتها و موانع توسعه فرهنگ قرآنی، پیمایش ملی شاخص انس جامعه با قرآن كریم، تحلیل نهادی فعالیتهای قرآنی در دستگاهها و نهادهای كشور و ارائه الگوی مطلوب، برنامهریزی پایش و ارزیابی عملكرد قرآنی كمیسیونها و نهادها و امور اجرایی صندوق مشاركت توسعه فرهنگ قرآنی و كمیته تخصیص صندوق از دیگر فعالیتهای شورا در سال 99 خواهد بود.
گزارش ایكنا حاكی است، در بخش دیگری از این نشست، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد، وی در این بخش در پاسخ به سوالی در مورد نقش شورای توسعه فرهنگ قرآنی در گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه و دولتی شدن شورا، گفت: این سؤال از ابتدایی كه شورا تشكیل شد، مطرح بود و شورا را ارگانی حاكمیتی میدانستند. حاكمیت باید وظایف خود را در قبال قرآن به شایستگی انجام دهد، لذا از 26 عضو 18 عضو حاكمیتی هستند و شش نفر هم مردمی هستند كه اتفاقاً فعال و تعیینكننده هستند.
وی افزود: دستگاههای حاكمیتی باید پاسخگو باشند، به عنوان مثال وزارت آموزش و پرورش با عرض و طول خود، باید راهبری آموزش عمومی قرآنی را برعهده گیرد و با سازوكار مناسبی این امر را پیش ببرد، ضمن اینكه هیچ دخالتی در مؤسسات قرآنی كشور نیز نداشته باشد. مراد ما از استفاده از ظرفیتهای دولتی، دولتیسازی قرآن نیست، بلكه توجه دادن دستگاههای دولتی برای ایفای نقش برای انجام وظایف ذاتی خودشان است.
فعالسازی بخش نظارت و پایش كمیسیونها
محمدی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایكنا درباره فعالیت كمیسیونهای شورای توسعه و پاسخگو نبودن آنان به شورای توسعه و تمهیدی كه برای این كار در دست اجرا دارند، گفت: جایگاه فاخر و فوقالعاده حساس كمیسیونها در شورای توسعه واضح است، اگر كمیسیونها وظایف خود را به خوبی انجام ندهند، عملاً در توسعه فرهنگ قرآنی كشور دچار چالش خواهیم بود. ما متاسفانه در برخی از كمیسیونها به دلیل تغییرات وزیر دچار چالش در برگزاری جلسات هستیم، در برخی موارد هم آن جایگاهی كه برای فعالیتهای قرآنی باید منظور شود، نیست. از امسال، سازوكار جدیدی برای نظارت بر كمیسیونها و راهبری آنها پیشبینی شده و دیگر شاهد رویكرد عدم تحكم و توصیه نخواهیم بود و با یك تعامل مثبت و پیشبرنده تلاش خواهیم كرد، دبیران را با جلسات مشتركی كه در دبیرخانه داریم با فعالسازی بخش نظارت و پایش فعالیت خود كمیسیونها و انتشار پایش كمیسیونها در سالهای گذشته، سندی منتشر شود كه فعالیتهای كمیسیونها پایش شده و نقاط ضعف و قوت بیان شود.
وی از فعالیت رؤسا و دبیران كمیسیونها قدردانی كرد و گفت: در سال 99 با رویكرد جدید و تعامل مثبت و پیشبرنده این را جبران خواهیم كرد و امیدواریم پایشی كه در پایان امسال از كاركرد كمیسیونها میشود، متفاوت با آنچه در قبل بوده است، باشد. از اهالی رسانه درخواست دارم با كمیسیونها نشست داشته باشند و از آنها گزارش عملكرد دریافت كنند.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در بخش دیگری از صحبتهایش در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایكنا در مورد حضور نیافتن وزاری عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی در جلسات كه یك دلیل آن سطح نازل دستورات جلسه است، گفت: اشكالی كه مطرح شد، اشكال واردی است. عضویت وزیر در شورای توسعه قطعی است و به صورت قانون ابلاغ شده است. كسی كه در رأس یك وزارتخانه است فعالیتهای قرآنی را باید به عنوان یكی از وظایف قطعی خود تلقی كند. ما نه تنها در بحث حضور وزیر در شورا بلكه در تشكیل جلسات كمیسیون كه شخص وزیر، رئیس آن است، نیز دچار چالش هستیم. برخی كمیسیونها در مجموع، عملكرد قابل قبولی داشتهاند، اما برخی اوقات دچار برخی نقصانها در برگزاری جلسات میشویم. وزانت هر جلسه به حضور اعضای اصلی جلسه است، قاعدتاً وزرا باید در تعهدی كه نسبت به فعالیت خود دارند كه قرآن سرآمد آن تعهدات است، پایبند باشند و محكمتر پای كار بایستند و با حضور مستمر در جلسات این كار را به اجرا برسانند.
وی بیان كرد: سطح جلسات را وزیر تعیین میكند، اینكه وزیر، معاون یا كارشناس خود را راهی جلسه میكند معلوم است سطح جلسه پایین میآید. البته بحث تداخل مراسم و جلسات و كثرت كار، مورد اشاره آنها بوده است. دبیر محترم كمیسیون با یك سازوكار جدید نسبت به حضور وزرا تذكراتی دهند كه امیدواریم این اتفاق رخ دهد.
شورای توسعه فرهنگ قرآنی، 48 جلسه، كمیسیونها مجموعاً 150 جلسه، كارگروهها 100 جلسه، شوراهای استانی 300 جلسه و مجمع مشورتی شورا نیز 110 جلسه برگزار كرده است. بیش از 40 مصوبه و 400 تصمیم ثبت شده در جلسات راهبری داشتهایم
محمدی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت فعالیتهای قرآنی در ایام كرونا و آمارهای احصاء شده در مورد ضررها، گفت: آمار دقیقی در این زمینه ندارم، قرار شده است در كارگروهی كه اخیرا شكل گرفته است این امر صورت بگیرد. كار مهمتری كه پیگیری شد، مقرر شد از میان شكلهای سهگانه كه پیشنهاد شد كارگروهی با حضور دستگاههای اصلی همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی و دو اتحادیه شكل بگیرد. گفتوگوهای مفصلی در این زمینه صورت گرفته و تصمیمات جدی نیز اتخاذ شده است، مكاتبات مناسب با دولت برای تأمین خساراتی كه متوجه موسسات شده انجام گرفته است، تصور من این است با این رویكرد قرار است گزارش دقیق از استانها را دریافت كنیم تا میزان خسارات وارد شده احصاء شود و به تبع آن میزان مطالبات جامعه قرآنی از دولت بابت كرونا مشخص شود. با تشكیل این كارگروه تدبیر خوبی انجام شده است. برای اینكه غافل نمانیم و سریعتر پاسخی داده باشیم، بیش از 80 درصد از این 13 میلیارد در اختیار موسسات قرار میگیرد تا مقداری این وضعیت را جبران كنند.
سند طرح ملی حفظ تصویب شده؛ در انتظار بودجهایم
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در پاسخ به سوالی در مورد تربیت 10 میلیون حافظ قرآن كریم و بیتوجهیها و كمكاریها به این موضوع نیز گفت: ما باید ابتدا معلوم كنیم، دبیرخانه شورای توسعه و خود شورای توسعه چه وظیفهای در این زمینه داشته است. مقام معظم رهبری فرمودند 10 میلیون حافظ باید تربیت شود، ما موظف بودیم سندی كه برای این كار لازم است تولید كنیم، این سند تولید شد، در ادامه تقسیم دستگاهی انجام دادیم و دقیقا برای هر دستگاه این 10 میلیون را توزیع كردیم. این كار چند سالی به طول انجامید تا نهایی شود. در مورد بودجه نیز هر چه كه دریافت شده است، بخش زیادی از آن برای حفظ اختصاص یافته است.
وی در پایان با تأكید بر اینكه با این بودجهها این امر محقق نمیشود، به برگزاری نشست تخصصی چالشهای حفظ اشاره كرد و گفت: این نشست به همت یكی از دستگاهها به زودی انجام میشود. حقیق امر این است كه باید فرهنگسازی شود. اینكه پیشنهاد میشود به بخش مردمی واگذار شود كاملاً حرف درستی است. اگر با ابزارهایی همچون رسانه ملی كه داریم موفق نباشیم بحث ترغیب و عملیات فرهنگسازی را انجام دهیم، هیچ آیندهای برای حفظ نخواهیم داشت. اگر بتوانیم فرهنگسازی خوبی انجام دهیم و در مردم انگیزه حفظ ایجاد كنیم دیگر لازم نیست سازوكارهای بودجهای داشته باشیم؛ چرا كه مردم با ظرفیت خودشان این راه را طی خواهند كرد. به نظر من فرمایش مقام معظم رهبری بدون تردید قابل تحقق است، اما همزمان باید دو جریان موازی با هم تلاش كند. دولت تا جایی كه میتواند برای حمایت از این جریان بودجه قرار دهد و در بین مردم نیز امر حفظ قرآن فرهنگسازی شود. امیدوارم در نشست پیشبینی شده این موضوع نهایی شود و مصوبات آن نیز در سطح كشور اجرایی شود.